ЗА НАС

Ние, „Техномаркет България” ЕАД, дружество, регистрирано в Република България, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Проф. Цветан Лазаров“ №152; с ЕИК 200586330, сме създадали тази Политика за защита на личните данни, в съответствие с  отговорността, която носим при обработването на личните данни, които събираме от или за „Вас“. Така например, ние събираме Ваши лични данни при сключване на договор за покупко-продажба на място на нашите магазини или от разстояние, както и при доставка на поръчаната стока или когато се регистрирате и използвате нашия уебсайт, за маркетингови и рекламни цели, профилиране, участие в игри, промоции и томболи, организирани от нас  както и за всякакви други незабранени от законодателството цели. Тъй като се намираме в Европейския съюз, ние обработваме Вашите лични данни в съответствие с приложимите европейски закони и други законодателни норми за защита на данните.

Настоящата Политика за личните данни е свързана с Общите условия на „Техномаркет България” ЕАД, но не е част от тях. Тя има за цел да обясни на потребителите какви лични данни обработваме в съответствие с Регламента и във връзка с изпълнението на взаимните ни задължения, както и защо и как ги обработваме, в това число кога е необходимо да разкриваме лични данни на трети лица. Също така, с нея се предоставя информация за правата, които Вие, клиентите и потребителите ни, имате във връзка с обработването на лични данни от страна на „Техномаркет България” ЕАД.

Тази Политика за личните данни се прилага по отношение на личните данни, които „Техномаркет България” ЕАД събира и обработва във връзка с предоставяните от компанията продукти. Тя не се прилага, когато потребителите посещават уеб-сайта на „Техномаркет България” ЕАД, без да се регистрират. В такива случаи събирането и обработването на лични данни ще се извършва съгласно политиката за бисквитките.

1. ДЕФИНИЦИИ

„Регламент“ - Общ регламент за защита на данните 2016/679 от 27 април 2016 година, замества Директивата 95/46 / ЕО за защита на данните. Има пряко действие и предполага изменение в законодателството на страните -членки в областта на защитата на личните данни. Неговата цел е да защитава "правата и свободите" на физическите лица и да се гарантира, че личните данни не се обработват без тяхно знание, и когато е възможно, че се обработва с тяхно съгласие.

„Лични данни" - всяка информация, свързана с идентифицирано физическо лице или физическо лице, което може да бъде идентифицирано („субект на данни"); физическо лице, което може да бъде идентифицирано, е лице, което може да бъде идентифицирано, пряко или непряко, по-специално чрез идентификатор като име, идентификационен номер, данни за местонахождение, онлайн идентификатор или по един или повече признаци, специфични за физическата, физиологичната, генетичната, психическата, умствената, икономическата, културната или социална идентичност на това физическо лице; 

„Специални категории лични данни“  – лични данни, разкриващи расов или етнически произход, политически възгледи, религиозни или философски убеждения, или членство в синдикални организации и обработката на генетични данни, биометричните данни за уникално идентифициране на физическо лице, данни отнасящи се до здравето или данни относно сексуалния живот на физическо лице или сексуална ориентация.

„Обработване" - означава всяка операция или съвкупност от операции, извършвана с лични данни или набор от лични данни чрез автоматични или други средства като събиране, записване, организиране, структуриране, съхранение, адаптиране или промяна, извличане, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване или друг начин, по който данните стават достъпни, подреждане или комбиниране, ограничаване, изтриване или унищожаване;

 „Администратор" - всяко физическо или юридическо лице, публичен орган, агенция или друга структура, която сама или съвместно с други определя целите и средствата за обработването на лични данни; когато целите и средствата за това обработване се определят от правото на ЕС или правото на държава членка, администраторът или специалните критерии за неговото определяне могат да бъдат установени в правото на Съюза или в правото на държава членка;

„Субект на данните“ – всяко живо физическо лице, което е предмет на личните данни съхранявани от Администратора.

„Съгласие на субекта на данните" - всяко свободно изразено, конкретно, информирано и недвусмислено указание за волята на субекта на данните, посредством изявление или ясно потвърждаващо действие, което изразява съгласието му свързаните с него лични данни да бъдат обработени;

„Дете“ – Общият Регламент определя дете като всеки на възраст под 16 години въпреки че това може да бъде намалена на 13 от правото на държавата-членка. Обработката на лични данни на едно дете е законно само, ако родител или попечител е дал съгласие. Администраторът полага разумни усилия, за да провери в такива случаи, че притежателят на родителската отговорност за детето е дал или упълномощен да даде съгласието си.

„Профилиране" - всяка форма на автоматизирано обработване на лични данни, изразяващо се в използването на лични данни за оценяване на определени лични аспекти, свързани с физическо лице, и по-конкретно за анализиране или прогнозиране на аспекти, отнасящи се до изпълнението на професионалните задължения на това физическо лице, неговото икономическо състояние, здраве, лични предпочитания, интереси, надеждност, поведение, местоположение или движение;

„Нарушение на сигурността на лични данни" - нарушение на сигурността, което води до случайно или неправомерно унищожаване, загуба, промяна, неразрешено разкриване или достъп до лични данни, които се предават, съхраняват или обработват по друг начин;

„Основно място на установяване “ – седалището на администратора в ЕС ще бъде мястото, в което той взема основните решения за целта и средствата на своите дейности по обработване на данни. По отношение на обработващия лични данни основното му място на установяване в ЕС ще бъде неговият административен център.

 „Получател" - физическо или юридическо лице, публичен орган, агенция или друга структура, пред която се разкриват личните данни, независимо дали е трета страна или не. Същевременно публичните органи, които могат да получават лични данни в рамките на конкретно разследване в съответствие с правото на Съюза или правото на държава членка, не се считат за „получатели"; обработването на тези данни от посочените публични органи отговаря на приложимите правила за защита на данните съобразно целите на обработването;

 „Трета страна“ – всяко физическо или юридическо лице, публичен орган, агенция или друг орган, различен от субекта на данните, администратора, обработващия лични данни и лицата, които под прякото ръководство на администратора или на обработващия лични данни имат право да обработват личните данни;

2. ЦЕЛ ЗА СЪБИРАНЕ И КАК И КАКВИ ЛИЧНИ ДАННИ ОБРАБОТВАМЕ?

Ще използваме Вашите лични данни за долуописаните цели. Не събираме и не обработваме повече или други видове лични данни отколкото са ни необходими за изпълнение на съответните цели. Ще използваме личните данни само така както е посочено в настоящата политика, освен ако не сте ни дали изрично съгласие за друг вид употреба на Вашите лични данни. Ако възнамеряваме да използваме Ваши лични данни, които обработваме с Ваше съгласие, за цели различни от посочените във въпросното съгласие, ще Ви уведомим предварително, а в случаите, в които обработването е на основа на Вашето съгласие, ще използваме Вашите лични данни за различни цели единствено с Ваше позволение.

2.1. ЦЕЛ

Стремим се да обработваме личните Ви данни добросъвестно, за да изпълняваме нашите задължения в съответствие със законни и други цели, както следва:

  • установяване на самоличността Ви през нашите търговски канали;
  • управление и изпълнение на Вашите заявки за продукти, изпълнение на договорни задължения;
  • изготвяне на предложение за сключване на договор;
  • осигуряване на необходимото Ви цялостно обслужване;
  • изготвяне на предложения за сключване на договори от разстояние и договори извън търговските обекти, изпращане на куриерски услуги с предоговорена информация и проекта на договор; обслужване при отказ от сделка, рекламация или гаранционно/сервизно обслужване;
  • уведомление за всичко, свързано с продуктите, които закупувате от  нас или ще имате интерес да закупите, изпращане на различни известия, уведомление за проблеми, грешки или за да отговорим на подадени от Вас молби, жалби, предложения;
  • изготвяне на анализи и статистики за нашите продажби и клиенти;
  • анализ на клиентската история и изготвяне на потребителски профил с оглед определяне на подходяща оферта за Вас;
  • за да защитим и осигурим сигурността и целостта на мрежата си, на Вас и на нашите служители;
  • установим и/или предотвратим незаконосъобразни действия или действия в противоречия с нашите условия;
  • оценим и измерим ефективността от рекламите ни, както и да ви предложим рекламно съдържание, което да е адекватно на нуждите Ви;

Обработваме личните Ви данни, за да спазим задължения, които са предвидени в различни нормативни актове, например:

  • изпълнение на задължения във връзка с продажбата от разстояние, продажбата извън търговския обект, предвидени в Закона за защита на потребителите;
  • предоставяне на информация на Комисията за защита на потребителите или трети лица, предвидени в Закона за защита на потребителите;
  • предоставяне на информация на Комисията за защита на личните данни във връзка със задължения, предвидени в нормативната уредба за защита на личните данни – Закон за защита на личните данни, Регламент (ЕС) 2016/679 от 27 април 2016 година и др.;
  • задължения, предвидени в Кодекса на труда, Закона за счетоводството и Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и други свързани нормативни актове, във връзка с воденето на правилно и законосъобразно счетоводство;
  • предоставяне на информация на съда и трети лица, в рамките на производство пред съд, съобразно изискванията на приложимите към производството процесуални и материалноправни нормативни актове;
  • удостоверяване на възраст при пазаруване онлайн.

2.2. КАКВИ ЛИЧНИ ДАННИ ОБРАБОТВАМЕ

  • Данни за идентификация (три имена, ЕГН или личен номер на чужденец, постоянен адрес)
  • Трафични данни или обобщени данни за потреблението;
  • Данни, които се предоставят при сключването на договор; 
  • Данни за поръчките, тяхното изпълнение, задълженията по договор;
  • Данни за комуникация с клиенти или потребителите (имейл, телефон)

Когато обработваме основните Ви лични данни и описаните други данни за целите на предоставяне на продукти, за тяхното заплащане, за изпълнение на Ваши заявки за покупка на стоки, както и с цел да изпълним наши нормативни задължения, тази обработка е задължителна, за изпълнение на тези цели. Без тези данни, не бихме могли да предоставяме съответните услуги. Ако не ни предоставите данни за идентификация, не бихме могли да сключим с Вас договор за наши продукти.

2.3. КАК ОБРАБОТВАМЕ ВАШИТЕ ЛИЧНИ ДАННИ

След Ваше съгласие

В някои случаи ние обработваме личните Ви данни, само след предварителното Ви писмено съгласие. Съгласието е отделно основание за обработване на личните ви данни и целта на обработката е посочена в него.

Предоставените съгласия могат да бъдат оттеглени по всяко време. Оттеглянето на съгласието няма отражение върху изпълнението на договорните задължения на „Техномаркет България” ЕАД. Ако оттеглите съгласието си за обработване на лични данни за някой или всички начини, предвидено в него, „Техномаркет България” ЕАД няма да използва личните Ви данни и информация за определените по-горе цели. Оттеглянето на съгласието не засяга законосъобразността на обработването, основано на дадено съгласие преди неговото оттегляне.

Ние имаме голямо портфолио от предлагани продукти. Когато ни предоставите съгласие за обработка на данни, това съгласие се отнася до всички наши продукти, които сте закупили. За да оттеглите даденото съгласие е необходимо само да използвате магазинната мрежа, сайта ни или просто данните ни за контакт.

С оглед наш легитимен интерес

Това са цели, свързани със законни интереси на „Техномаркет България” ЕАД и/или трети лица. Тези цели включват

  • Осигуряване на нормалното функциониране и използване на Сайта от Ваша страна и от страна на другите потребители, поддръжка и администриране на Услугите, разрешаване на възникнали спорове, установяване и предотвратяване на злонамерени действия;
  • Откриване и разрешаване на технически или проблеми с функционалността, развитие и подобряване на Услугите.
  • Осъществяване на комуникация с Вас, включително по електронен път по важни въпроси, свързани с Услугите.
  • Приемане и обработване на получени сигнали, жалби, искания и друга кореспонденция;
  • Осъществяване и закрила на правата и законните интереси на „Техномаркет България” ЕАД, включително и по съдебен ред, и оказване на съдействие при осъществяване и закрила на правата и законните интереси на другите ползватели на сайта и/или засегнати трети страни.

За тези цели е възможно да е необходимо обработване на част или на всички посочени по-горе категории.

 

3. СЪГЛАСИЕ

Под „съгласие“ „Техномаркет България” ЕАД ще разбира всяко свободно изразено, конкретно, информирано и недвусмислено указание за волята на субекта на данните, посредством изявление или ясно потвърждаващо действие, което изразява съгласието му свързаните с него лични данни да бъдат обработени. Субектът на данните може да оттегли своето съгласие по всяко време.

„Техномаркет България” ЕАД разбира под "съгласие" само случаите, в които субектът на данните е бил информиран за планираното обработване и е изразил своето съгласие и без върху му да бъде упражняван натиск. Съгласието, получено при натиск или въз основа на подвеждаща информация, няма да бъде валидно основание за обработване на лични данни.

За специални категории данни „Техномаркет България” ЕАД ще поиска да получи изрично писмено съгласие на субектите на данни, освен ако не съществува алтернативно законно основание за обработване. В повечето случаи съгласието за обработка на лични и специални категории данни се получава рутинно от „Техномаркет България” ЕАД, като се използват стандартни документи за съгласие - напр. когато нов клиент подписва договор или по време на набиране на нов персонал и т.н.

„Техномаркет България” ЕАД  не събира и не обработва лични данни на деца под 16 или по-малко години, освен със съгласието на родител съгласно приложимото местно законодателство. Ако научим, че случайно са били събрани лични данни на дете, своевременно ще изтрием въпросните данни.

 

4. ПРАВА НА СУБЕКТИТЕ НА ДАННИ

Вие, като субект на данни, имате следните права по отношение на обработването на данни, както и на данните, които се записват за тях:

  • Да отправите искания за потвърждаване дали се обработват лични данни, свързани с Вас, и ако това е така, да получите достъп до данните, както и информация кои са получателите на тези данни.
  • Да поискате копие от Вашите лични данни от администратора;
  • Да искате от администратора коригиране на лични данни когато те са неточни, както и когато не са вече актуални;
  • Да изискате от администратора изтриване на лични данни (право „да бъдеш забравен");
  • Да искате от администратора ограничаване на обработването на лични данни като в този случай данните ще бъдат само съхранявани, но не и обработвани.;
  • Да направите възражение срещу обработване на Ваши лични данни;
  • Да направите възражение срещу обработване на лични данни, отнасящо се до Вас за целите на директния маркетинг.
  • Да се обърнете с жалба до надзорен орган ако смятате, че някоя от разпоредбите на Регламента е нарушена;
  • Да поискате и да Ви бъдат предоставени личните данни в структуриран, широко използван и пригоден за машинно четене формат;
  • Да оттеглите съгласието си  за обработката на личните данни по всяко време с отделно искане, отправено до администратора;
  • Да не сте обект на автоматизирано взети решения, които да Ви засягат в значителна степен, без възможност за човешка намеса;
  • Да се противопоставите на автоматизирано профилиране, което се случва без Ваше съгласие;

„Техномаркет България” ЕАД осигурява всички необходими условия, които да гарантират упражняването на  правата от субекта на данни. Субектите на данни могат да направят искания за достъп до данни, имат право да подават жалби до „Техномаркет България” ЕАД, свързани с обработването на личните им данни, обработването на искане от субекта на данни и обжалване от страна на субекта на данни, относно начина на обработване на жалбите.

 

Искане за упражняване на правата на субектите на лични данни могат да бъдат подадени по следния начин:

  • По електронен път на следния имейл адрес gdpr@technomarket.bg;
  • На място в някой от магазините на „Техномаркет България” ЕАД с писмено искане;
  • По пощата до адреса на Централния ни офис - „Техномаркет България” ЕАД: гр.София, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 152 с писмено искане.

Искането за упражняване на права на лични данни следва  да съдържа точна информация за:

  • Име и ЕГН – за да можем да Ви идентифицираме;
  • Адрес, телефон, електронна поща – за да можем да се свържем с Вас и да Ви предоставим най-качествената услуга;
  • Описание на искането – за да знаем кое Ваше право искате да упражните;

 

„Техномаркет България” ЕАД предоставя информация относно действията, предприети във връзка с искане за упражняване на правата на субектите, в срок от един месец от получаване на искането. При необходимост този срок може да бъде удължен с още два месеца, като се взема предвид сложността и броя на исканията от определено лице. „Техномаркет България” ЕАД информира лицето за всяко такова удължаване в срок от един месец от получаване на искането, като посочва и причините за забавянето.

„Техномаркет България” ЕАД не е задължен да отговори на искане в случай, че не е в състояние да идентифицира субекта на данните, описанието на искането не е конкретизирано или не е изпратено по предвидените в настоящата Политика начини.

„Техномаркет България” ЕАД може да поиска предоставяне на допълнителна информация, необходима за потвърждаване на самоличността на субекта на данните, когато са налице основателни опасения във връзка със самоличността на физическото лице, което подава искане.

Когато искането е подадено с електронни средства, по възможност информацията се предоставя с електронни средства, освен ако субектът на данни не е поискал друго.

 

5. СИГУРНОСТ НА ДАННИТЕ

„Техномаркет България” ЕАД се отнася отговорно към сигурността на данните. Прилагаме подходящото и нужно ниво на защита и за тази цел сме разработили ефикасни физически, електронни и административни процедури за да пазим данните, които събираме от случайно или неправомерно унищожаване, загуба, промяна, непозволено разкриване или достъп до предадени, съхранявани или обработвани по друг начин лични данни. Нашата политика и свързаните с нея процедури за информационна сигурност отговарят на международните стандарти и редовно се преразглеждат и обновяват така, както е необходимо за да отговарят на нашите служебни нужди, промените в технологиите и нормативните изисквания. Достъп до Вашите лични данни се разрешава единствено на тези служители, доставчици на услуги или свързани с „Техномаркет България” ЕАД лица на принципа на необходимост от информация за служебни цели или които се нуждаят от нея за изпълнение на своите служебни задължения.

Принцип в нашата структура е, че всички служители/работници са отговорни за гарантирането на сигурността при съхраняването на данните, за които те отговарят и които „Техномаркет България” ЕАД държи, както и, че данните се съхраняват сигурно и не се разкриват при каквито и да било обстоятелства на трети страни, освен ако „Техномаркет България” ЕАД не е дал такива права на тази трета страна, като са сключили договор/клауза за поверителност. В тази връзка всички лични данни са достъпни само за тези, които се нуждаят от тях, а достъпът може да бъде предоставен само в съответствие с изградените правила за контрол на достъпа. Всички лични данни се третират с най-голяма сигурност и се съхраняват:

  • в самостоятелна стая с контролиран достъп; и/ли
  • в заключен шкаф, до който достъп имат оторизирани лиза; и/или
  • компютъризирана система, защитена с парола в съответствие с вътрешните изисквания, посочени в организационните и технически мерки за контролиране на достъпа до; и/или
  • компютърни носители, които са защитени в съответствие с организационните и технически мерки за контролиране на достъпа до информация.

„Техномаркет България” ЕАД е създал организация, която да гарантира, че компютърните екрани и терминалите не могат да бъдат гледани от друг, освен от оторизираните служители/работници на „Техномаркет България” ЕАД. От всички служители/работници се изисква да бъдат обучени и да приемат съответните договорни клаузи/декларации/правила за спазване на организационните и технически мерки за достъп, преди да им бъде предоставен достъп до информация от всякакъв вид. Личните данни се изтриват или унищожават само в съответствие с вътрешнтие процедури за съхраняване и унищожаване на данните.

В случай на изтичане на данни, съдържащи лични данни, „Техномаркет България” ЕАД ще следва и спазва всички приложими норми за уведомяване в подобни случаи.

6. ЗАПАЗВАНЕ НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ

В общия случай ще съхраняваме личните Ви данни толкова дълго, колкото е необходимо, за да бъдат постигнати целите, посочени в тази Политика за личните данни, или за да бъдат спазени изисквания на законодателството. Ще изтриваме личните данни, които сме събрали от Вас, ако повече не са необходими за постигане на целите, за които са били събрани първоначално. Въпреки това обаче, от нас може да се изисква да съхраняваме Вашите лични данни за по-дълъг срок поради нормативни разпоредби, например:

  • 1 (една) година - от прекратяване на договора или до окончателно уреждане на всички финансови задължения и изтичане на нормативно определените задължения за съхраняване на данните, като задължения по Закона за електронните съобщения и Закон за електронния документ и електронните удостоверителни услуги;
  • 11 (единадесет) години съгласно Закона за счетоводството за съхранение и обработка на счетоводни данни;
  • 5 (пет) години съгласно Закона за задълженията и договорите (давностни срокове за предявяване на претенции;
  • 5 (пет) години съгласно задължения за предоставяне на информация на съда, компетентни държавни органи и др. основания, предвидени в действащото законодателство.

Моля да имате предвид, че няма да изтрием или анонимизираме Ваши лични данни, ако те са необходими за висящо съдебно, административно, арбитражно, изпълнително производство или производство по разглеждане на ваша жалба пред нас.

7. ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ

„Техномаркет България” ЕАД се стреми да не предоставя Ваши лични данни на трети лица, по никакъв друг начин, освен в описаните в тази Политика условия и предвиденитe в закона хипотези. В определени случаи обаче, ако бъде необходимо, определени данни ще бъдат изпратени до лица извън ЕС/ЕИО, при спазване на изискванията на приложимото законодателство и описаното в тази Политика за личните данни, така например:

  • Когато по надлежен начин от компетентен публичен или съдебен орган бъде поискано разкриване на Ваши лични данни ;
  • Когато има решение на Комисията за защита на личните данни или на Европейската комисия, според което съответната държава осигурява адекватно ниво на защита на личните данни;
  • Когато е сключено споразумение с организацията, към която се изпращат лични данни, съдържащо стандартните клаузи за защита на данните, одобрени от Европейската комисия с Решение № 2010/87/ЕС;
  • Когато е необходимо да се извърши трансфер на данни към организация в САЩ, трансферът се извършва доколкото е подписано Рамковото споразумение „Privacy Shield“ с Министерство на търговията на САЩ. Американското министерство на търговията отговаря за управлението и администрирането на Privacy Shield и гарантира, че компаниите изпълняват своите ангажименти
  • Когато е необходимо, ангажираме други дружества и лица да извършват от наше име определени задачи, допълващи нашите услуги, в рамките на договори за обработване на данни;
  • Промяна на собствеността на – в  случай на сливане, придобиване или продажба на активи, засягащи обработването на лични данни, Вие ще бъдете уведомени предварително;
  • Когато сме получили Вашето изрично съгласие за трансфер;

8. ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОЛИТИКАТА

Настоящата Политика за личните данни може да бъде променяна или допълвана поради изменение на приложимото българско или европейско законодателство, по инициатива на „Техномаркет България” ЕАД или на компетентен орган.

„Техномаркет България” ЕАД ще информира потребителите за измененията или допълненията на тази Политика за личните данни, чрез публикация на  актуализираната Политика за личните данни на интернет страницата на „Техномаркет България” ЕАД – www.technomarket.bg.

Препоръчително е потребителите периодично да проверяват най-актуалната версия на тази Политика за личните данни на интернет страницата на „Техномаркет България” ЕАД.

Тази Политика за личните данни е актуална към 22.05.2018 година.

 

9. ДАННИ ЗА КОНТАКТ С „ТЕХНОМАРКЕТ БЪЛГАРИЯ” ЕАД и НАДЗОРЕН ОРГАН ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ

Молим Ви да отправяте своите запитвания относно защитата на данни и всякакви молби относно упражняването на Вашите законови права към Отдела за информация, свързан със защита на лични данни.

e-mail: gdpr@technomarket.bg
телефон за контакт:  0700 10 800
адрес: гр. София, бул. „Проф. Цветан Лазаров“ №152

Всички молби ще се доведат до вниманието на нашето Длъжностно лице по защита на данните

В случай на нарушаване на правата Ви съгласно приложимото законодателство за защита на личните данни, имате право да подадете жалба до надзорния орган:

КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ

Седалище и адрес за кореспонденция: гр. София 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2, телефон 02 915 3 518, Електронна поща: kzld@cpdp.bg, Интернет страница: www.cpdp.bg

ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА

 

за подаване и разглеждане на сигнали за нарушения,

съгласно Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения

 

21 май 2025 г.

гр. София

I.             ПРИЛОЖНО ПОЛЕ

1.1. Настоящите Вътрешни правила за подаване и разглеждане на сигнали за нарушения, съгласно Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения („Вътрешни /те правила“) уреждат условията, редът и мерките за защита на лицата, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, които застрашават или увреждат обществения интерес, както и редът и условията за подаване и разглеждане на такива сигнали във вътрешния канал за подаване на сигнали в „Техномаркет България“ ЕАД, наричано по-нататък за краткост „ТЕХНОМАРКЕТ” или „Дружеството“, като задължен субект, по смисъла на чл. 12, ал. 1, т. 2 от Закон за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения („ЗЗЛПСПОИН“, „Закона/ът“).

1.2. Вътрешните правила са изготвени в съответствие с разпоредбите на Директива (ЕС) 2019/1937 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2019 г. относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушения на правото на Съюза и Закон за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения и цели да осигури защитата на лицата, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, станала им известна при или по повод изпълнение на трудовите им задължения или в друг работен контекст.

1.3. Изпълнението на Вътрешните правила се извършва при съответно приложение на Политиката за поверителност при обработка на лични данни във връзка с подаване на сигнали за нарушения по Закон за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения.

1.4. Настоящите Вътрешни правила се прилагат по отношение на сигнали или публично оповестяване на информация за:

1.4.1. Нарушения на българското законодателство или на посочените в приложението към Закона актове на Европейския съюз в областта на:

             обществените поръчки;

             финансовите услуги, продукти и пазари и предотвратяването на изпирането на пари и финансирането на тероризма;

             безопасността и съответствието на продуктите;

             безопасността на транспорта;

             опазването на околната среда;

             радиационната защита и ядрената безопасност;

             безопасността на храните и фуражите, здравето на животните и хуманното отношение към тях;

             общественото здраве;

             защитата на потребителите;

             защитата на неприкосновеността на личния живот и личните данни;

             сигурността на мрежите и информационните системи;

1.4.2. Нарушения, които засягат финансовите интереси на Европейския съюз по смисъла на чл. 325 от Договора за функционирането на Европейския съюз и допълнително уточнени в съответните мерки на Съюза;

1.4.3. Нарушения на правилата на вътрешния пазар по смисъла на чл. 26, параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз, включително правилата на Европейския съюз и българското законодателство относно конкуренцията и държавните помощи;

1.4.4. Нарушения, свързани с трансгранични данъчни схеми, чиято цел е да се получи данъчно предимство, което противоречи на предмета или на целта на приложимото право в областта на корпоративното данъчно облагане;

1.4.5. Извършено престъпление от общ характер, за което лице, подаващо сигнал, е узнало във връзка с извършване на своята работа или при изпълнение на служебните си задължения.

1.5. Настоящите Вътрешни правила се прилагат и по отношение на сигнали или публично оповестяване на информация за нарушения на българското законодателство в областта на:

1.5.1. правилата за заплащане на дължими публични държавни и общински вземания;

1.5.2. трудовото законодателство;

1.6. Вътрешните правила не се прилагат за сигнали за нарушения, информацията за които e защитена от поверителността на разговорите и кореспонденцията между адвокатите и техните клиенти

 

II.            ЗАЩИТЕНИ ЛИЦА

2.1. Защита се предоставя на сигнализиращо лице  и свързаните с него лица  от момента на подаването на сигнала или публичното оповестяване на информация за нарушение, при условие, че едновременно е имало основателна причина  да счита, че подадената информация за нарушението в сигнала е била вярна към момента на подаването и че тази информация попада в обхвата на приложното поле на закона.

2.2. Защита се предоставя и на:

             лица, които помагат на сигнализиращото лице в процеса на подаване на сигнал и чиято помощ следва да е поверителна;

             лица, които са свързани, посредством работата или роднини на сигнализиращото лице и които могат да бъдат подложени на ответни действия поради сигнализирането;

             юридически лица, в които сигнализиращото лице притежава дялово участие, за които работи или с които е свързано по друг начин в работен контекст.

2.3. Лице, което публично оповестява информация за нарушение, има право на защита по настоящите Вътрешни правила, когато е имало основателна причина да счита, че информацията за нарушението е била вярна към момента на оповестяването ѝ и че тази информация попада в обхвата на защита, и е изпълнено някое  от условията за защита.

2.4. Защита по тези Правила се прилага при следните условия:

2.4.1. Лицето е имало основателна причина да смята, че информацията е била вярна към момента на подаването ѝ и че попада в обхвата на защита по т. 1.4.

2.4.2.  Лицето е подало сигнал за нарушение

2.5. Защитава се и лице, подало анонимен сигнал, не по реда на ЗЗЛПСПОИН или публично, но анонимно, е оповестило информация за нарушения, като впоследствие е било идентифицирано и е станало обект на ответни действия, при условие, че лицето е имало основателна причина да счита, че подадената информация за нарушението в сигнала е била вярна към момента на подаването ѝ и че тази информация попада в обхвата на защита по т.4.

2.6. На лицата, съзнателно подали сигнал и/или публично оповестили невярна информация, може да бъде наложена глоба в размер от 3 000 до 7 000 лв.

2.6. Лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, могат да избират начина за сигнализиране, като изберат един от следните, комбинация от два от тях или и трите начина за сигнализиране едновременно:

             Канал за вътрешно подаване на сигнали – подава се до служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали в структурата на работодателя, съобразно настоящите Вътрешни правила;

             Канал за външно подаване на сигнали – подава се до Централния орган за външно подаване на сигнали (Комисия за защита на личните данни);

             Публично оповестяване на информация;

 

III.          КАНАЛ ЗА ВЪТРЕШНО ПОДАВАНЕ НА СИГНАЛИ

3.1. Създава се Канал за вътрешно подаване на сигнали за нарушения („Вътрешния/т канал“), който се управлява по начин, който гарантира пълнотата, целостта и поверителността на информацията и възпрепятства достъпа на неоправомощени лица до тази информация.

3.2.       Служителите, отговарящи за разглеждането на сигнали, се определят с вътрешна заповед на изпълнителния директор на ТЕХНОМАРКЕТ.

3.3.       Одобрява се образец на Формуляр за регистриране на сигнал („Формуляра/ът“) (Приложение № 1), създаден от Комисията за защита на личните данни.

3.4. Създават се регистри на подадените сигнали за нарушения, съгласно образец на Регистър на подадените сигнали за нарушения (Приложение № 2), създаден от Комисията за защита на личните данни, които не са публични.

 

IV.          РЕД И НАЧИН ЗА ПОДАВАНЕ И ОБРАБОТКА НА СИГНАЛИ

Подаване на сигнали

4.1. Сигналът се подава до служител, отговарящ за разглеждането на сигнали. Той може да бъде подаден по един от следните начини:

4.1.1. Писмено, включително чрез:

             електронна поща: whistleblowing@technomarket.bg;

             на място, на адрес: гр. София, бул. „Проф. Цветан Лазаров“ № 152;

             чрез изпращане на писмения сигнал по поща или куриер  на адрес: гр. София, бул. „Проф. Цветан Лазаров“ № 152, до служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали;

4.1.1.1. Сигнализиращото лице може да подаде писмения сигнал, като използва Формуляра за подаване на сигнали. При всички случаи на подаване на сигнал, същият следва да съдържа минимум следната информация:

             трите имена, адрес и телефон на подателя, както и електронен адрес, ако има такъв;

             имената на лицето, срещу което се подава сигналът и неговата месторабота, ако сигналът се подава срещу конкретни лица и те са известни;

             конкретни данни за нарушение или за реална опасност такова да бъде извършено, място и период на извършване на нарушението, ако такова е извършено, описание на деянието или обстановката и други обстоятелства, доколкото такива са известни на сигнализиращото лице;

             дата на подаване на сигнала;

             подпис, електронен подпис или друга идентификация на подателя.

4.1.2. Устно, включително по телефон или други системи за гласови съобщения, както и чрез лична среща в уговорен между страните подходящ срок, както следва:

             На телефон: +359 2 942 1101;

             При изрично искане от страна на сигнализиращото лице, среща се уговаря в удобен за страните ден и час, на адреса на управление на ТЕХНОМАРКЕТ в гр. София, бул. „Проф. Цветан Лазаров“ №152;

Не се допуска подаването на сигнал чрез мобилни приложения за чат и платформи за конферентни разговори.

4.2.1. Писменият сигнал се подава от подателя чрез лично попълване на Формуляра и предоставянето му по някой от начините, описани в настоящите Вътрешни правила. В случай, че сигнализиращото лице подаде сигнал, без да използва Формуляра, служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали въвежда информацията от сигнала във Формуляр.

4.2.2. Устният сигнал се документира чрез попълване на Формуляра от служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали, който предлага на подаващия сигнала да го провери, коригира и одобри, като го подпише, или чрез запис на разговора на траен и позволяващ извличане носител.

4.3. Към сигнала могат да се приложат всякакъв вид източници на информация, подкрепящи изложените в него твърдения, и/или позоваване на документи, в т. ч. посочване на данни за лица, които биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация.

Обработка на сигналите

4.4. При постъпване на сигнал по някой от начините, предвидени в настоящите Вътрешни правила, служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали, генерира Уникален идентификационен номер („УИН“), чрез  интернет страницата www.uin.cpdp.bg, за всеки получен сигнал. УИН следва да се генерира незабавно след получаването на сигнал, постъпил в рамките на работното време на ТЕХНОМАРКЕТ. За сигнали, получени след края на работното време на ТЕХНОМАРКЕТ, УИН се генерира в първия работен ден, следващ постъпването на сигнала.

4.4.1. С УИН се регистрират всички подадени сигнали, включително:

             анонимни сигнали;

             сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години;

             сигнали, които не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН;

             сигнали за нарушения, чието съдържанието не дава основание да се приемат за правдоподобни; сигнали, съдържащи очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти;

             сигнали за нарушения, подлежащи на докладване по специална нормативна уредба;

             сигнали за нарушения, които вече са констатирани от вътрешно звено на ТЕХНОМАРКЕТ, независимо дали са предприети действия по отстраняването им

Конфликт на интереси

4.5. След получаване на сигнала и регистрирането му с УИН, служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали, декларира дали се намира в конфликт на интереси, като попълва Декларация за липса на конфликт на интереси.

4.6. В случай, че се установи конфликт на интереси, сигналът се обработва и разглежда от друг служител, отговарящ за разглеждането на сигнали.

4.7. В случай че сигналът е подаден срещу ТЕХНОМАРКЕТ, служителят, отговарящ за разглеждането на сигнала, насочва лицето към едновременно сигнализиране на органа за външно подаване на сигнали.

4.8. Служителят, който разглежда подаден сигнал, регистрира данните в Регистъра.

Уведомление за получаване на сигнал

4.9. В срок от 7 дни след получаването на сигнала, служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали, потвърждава получаването му на сигнализиращото лице и на засегнатите лица, чрез уведомление, което указва и правата на защита. Уведомлението се изпраща до сигнализиращото лице по начин, идентичен на начина на подаване на сигнала. Ако сигналът е подаден устно, сигнализиращото лице следва да посочи начина, по който желае да получава комуникация и обратна връзка по сигнала.

Изпращане на съобщение за отстраняване на нередовности

4.10. Ако сигналът не е подаден по начините, описани в настоящите Вътрешни правила или са налице други нередовности, на сигнализиращото лице се изпраща съобщение за отстраняването им в 7-дневен срок от получаването му. Съобщението се изпраща до сигнализиращото лице по начин, идентичен с начина на подаване на сигнала или по посочен от него начин, в случай, че сигналът е подаден в устна форма.

4.10.1. В случай, че нередовностите не бъдат отстранени в посочения срок, сигналът се връща на сигнализиращото лице и не се разглежда.

Проверка не се образува

4.11. При анонимни сигнали, с изключение на случаите по т. 2.5.

Проверка на достоверността на сигнала

4.12. Ако в сигнала липсват нередовности или същите са отстранени в срока по т. 4.10., служителят, отговарящ за разглеждането на сигнала, пристъпва към действия по проверка на неговата достоверност. 

4.12.1. В зависимост от предметния обхват на подадения сигнал, служителят, отговарящ за разглеждане на сигнала, извършва преценка дали да извърши проверката самостоятелно или да ангажира и други служители на Дружеството, притежаващи съответните професионални умения (юрисконсулт, счетоводител, служител от отдел „Сигурност“, служител от отдел „Вътрешен одит“ или др. компетентен служител, според случая).

4.12.2. В случай, че служителят, отговарящ за разглеждане на сигнала, прецени, че следва да ангажира и друго компетентно лице, се създава комисия за разглеждане на сигнала, в която служителят, отговарящ за разглеждане на сигнала разкрива информация относно предмета и фактите, за които е предоставена информация по сигнала. Комисията се създава с протокол, издаден от служителя, отговарящ за разглеждане на сигнала, в който се посочват и мотивите за ангажиране на съответните компетентни служители на Дружеството. Протоколът се подписва от служителят, отговарящ за разглеждане на сигнала и се прилага към Индивидуалния доклад.

4.12.3. Във всеки случай на ангажиране на лица, извън служителя, отговарящ за разглеждане на сигнала, в проверката на сигнала, самоличността на подателя на сигнала остава конфиденциална и служителят, отговарящ за разглеждане на сигнала няма право да я разкрива.

4.12.4. Служителят, отговарящ за разглеждане на сигнала, съответно създадената комисия за разглеждане на сигнала, извършва проверка за достоверността му и изготвя протокол, в който изразяват мотивирано становище относно достоверността. Протоколът се подписва от служителят, отговарящ за разглеждане на сигнала, съответно от членовете на създадената комисия и се прилагат към Индивидуалния доклад.

4.13. Не се разглеждат сигнали, които не попадат в обхвата на закона, както е посочено в т. 1.4. и съдържанието на които не дава основания да се приемат за правдоподобни.

4.14. Сигнали, които съдържат очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към подателя за поправка на твърденията и за отговорността, която той носи, съгласно т. 2.6. В случай, че сигналът не бъде поправен така, че да съдържа факти и обстоятелства, отговарящи на обективната действителност, сигналът се връща на подателя по начина, по който е подаден или по посочен от подателя начин, в случай, че е подаден устно и не се разглежда.

Комуникация със сигнализиращото лице и изискване за допълнителни сведения

4.15. Служителят, отговарящ за разглеждането на сигнал поддържа връзка със сигнализиращото лице по отношение на производството по подадения сигнал и ако е необходимо, изисква допълнителни сведения от него и от трети лица.

Изслушване на засегнатото лице или приемане на писмените му обяснения

4.16. В 14-дневен срок от събирането на всички доказателства, служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали ги предоставя на засегнатото лице и му дава възможност да направи възражение по тях в 7-дневен срок от предоставянето им, при спазване на защитата на сигнализиращото лице.

4.16.1. Служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали предоставя доказателствата на засегнатото лице лично.

4.17. Служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали, предоставя възможност на засегнатото лице да представи и посочи нови доказателства, които да бъдат събрани в хода на проверката.

 

Действия при установяване, че подадените факти в сигнала, отговарят на обективната действителност

4.18. След извършване на проверката за достоверност на сигнала, в случай, че е взето решение, че фактите в сигнала отговарят на обективната действителност, служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали (съответно създадената за целите на сигнала комисия) предприема следните действия:

4.18.1. Организира предприемането на последващи действия във връзка със сигнала, като за целта може да изисква съдействието на други лица или звена в структурата на ТЕХНОМАРКЕТ, според професионалните им компетенции и приложимостта им към съответния случай;

4.18.2. Предлага на ТЕХНОМАРКЕТ предприемане на конкретни мерки с цел преустановяване или предотвратяване на нарушението в случаите, когато такова е констатирано или има реална опасност за предстоящото му извършване;

4.18.3. Насочва сигнализиращото лице към компетентните органи, когато се засягат неговите права;

4.18.5. Препраща сигнала на органа за външно подаване на сигнали при необходимост от предприемане на действия от негова страна, като за препращането, сигнализиращото лице се уведомява предварително.

Уведомление за предприети действия

4.19. Служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали предоставя обратна информация на подателя на сигнала за предприетите действия в срок не по-дълъг от три месеца след потвърждаването на получаването на сигнала, или ако не е било изпратено потвърждение на сигнализиращото лице, след изтичането на не повече от три месеца, считано от изтичане на срока за потвърждение; Информацията се предоставя по начина, по който е подаден сигнала или по избрания от страните начин на комуникация, при устно подаване на сигнали.

Прекратяване на проверката

4.20. Проверката на сигнала се прекратява в следните случаи:

4.20.1. Когато нарушението, за което е подаден сигналът, е очевидно маловажно  и не налага предприемането на допълнителни последващи действия.

4.20.2. По повтарящ се сигнал, който не съдържа нова информация от съществено значение за нарушение, по отношение на което вече има приключила проверка, освен ако нови правни или фактически обстоятелства не дават основание за предприемането на последващи действия.

4.20.3. Когато по отношение на нарушението предвидените в съответния закон срокове за образуване на административнонаказателно или наказателно производство са изтекли, съответно административнонаказателната или наказателната отговорност e погасена поради изтичане на предвидената в съответния закон давност;

4.20.4. Преценката за наличие на основание за прекратяване се прави от служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали, съответно създадената за целта комисия, като издава протокол, в който обективира мотивите и решението си.

4.20.5. Протоколът, който се издава при прекратяване на проверката се прилага към Индивидуалния доклад по т.4.24., след което се предоставя ба сигнализиращото лице, като част от Индивидуалния доклад, по реда на т. 4.24.

4.21. Когато се установят данни за извършено престъпление, сигналът и материалите към него се изпращат незабавно на прокуратурата.

4.22. Прекратяването не засяга други задължения или приложими процедури във връзка с нарушението, за което е подаден сигнал, нито защитата по Вътрешните правила.

4.23. В случай на прекратяване на проверката, сигнализиращото лице може да подаде сигнал чрез Външния канал за подаване на сигнали.

Изготвяне на индивидуален доклад

4.24. Служителят, отговарящ за разглеждането на сигнала, изготвя индивидуален доклад, в който описва накратко информацията от сигнала, предприетите действия, окончателните резултати от проверката по сигнала, които заедно с мотивите съобщава на сигнализиращото лице и на засегнатото лице при спазване на задължението за тяхната защита.

4.24.1. Към Индивидуалния доклад, служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали, прилага протоколите от действията по т. 4.12.2., 4.12.4. и 4.20.3.

Приоритизиране на сигналите

4.25. Всеки получен сигнал се приоритизира спрямо характера и важността на съобщената информация.

4.26. Критерии и правила за приоритизиране на сигналите:

4.26.1. Сигналите се приоритизират в зависимост от сериозността на нарушението, като сигналите, които служителят, отговарящ за разглеждане на сигнала счита, че представят по-тежко нарушение се разглеждат с по-висок приоритет.

4.26.2. Сигналите се приоритизират в съответствие със срока, в който са подадени, като сигналите, подадени в рамките на 24 часа от настъпването на нарушението, се разглеждат с по-висок приоритет.

4.26.3. Външните и вътрешни последици от нарушението се вземат предвид при приоритизирането на сигнала, като приоритет ще имат тези, които могат да имат по-голямо въздействие върху Дружеството и неговите потребители, доставчици и други заинтересовани страни.

 

V.            СРОКОВЕ И НАЧИН НА СЪХРАНЕНИЕ И ПОВЕРИТЕЛНОСТ

5.1. Индивидуалните доклади и всички останали документи, свързани с подадени сигнали по реда на настоящите Вътрешни правила, се съхраняват в писмена форма в помещения на ТЕХНОМАРКЕТ, до които имат достъп само служителите, отговарящи за разглеждането на сигнали или в електронна форма, като достъпът се ограничава с технически средства, с възможност за достъпване само от служителите, отговарящи за разглеждането на сигнали.

5.2. Всички документи и данни относно подадените сигнали се съхраняват до приключване на всички необходими последващи действия.

5.3. ТЕХНОМАРКЕТ гарантира защитата на самоличността на сигнализиращите лица и информацията, свързана с подадените сигнали, като достъп до тази информация имат само служителите, отговарящи за разглеждане на сигналите и други ангажирани в процеса на обработка сигнала лица, по реда на настоящите Вътрешни правила и Политика за поверителност при обработка на лични данни във връзка с подаване на сигнали за нарушения по Закон за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения.

 

VI.          ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ, ОТГОВАРЯЩИ ЗА РАЗГЛЕЖДАНЕТО НА СИГНАЛИТЕ

6.1. Служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали, е длъжен да:

             получава сигналите и потвърждава получаването им в срок от 7 дни след получаването;

             гарантира, че самоличността на сигнализиращото лице и на всяко друго лице, посочено в сигнала, ще бъде надлежно защитена и предприема нужните мерки за ограничаване на достъпа до сигнала на неоправомощени лица;

             поддържа връзка със сигнализиращото лице, като при необходимост изисква допълнителни сведения от него и от трети лица;

             предоставя обратна информация на подателя на сигнала за предприетите действия в срок не по-дълъг от три месеца след потвърждаването на получаването на сигнала;

             предоставя на лицата, желаещи да подадат сигнал, ясна и лесно достъпна информация за процедурите за външно подаване на сигнали към компетентния централен орган, а когато е уместно - към институциите, органите, службите и агенциите на Европейския съюз;

             документира устни сигнали;

             поддържа регистър на подадените сигнали;

             изслуша лицето, срещу което е подаден сигналът, или да приема писмените му обяснения и да събира и оценява посочените от него доказателства;

             предоставя на засегнатото лице всички събрани доказателства и му предоставя възможност да направи възражение по тях в 7-дневен срок, при спазване на защитата на сигнализиращото лице;

             предоставя възможност на засегнатото лице да представи и посочи нови доказателства, които да бъдат събрани в хода на проверката;

6.2. В случай че изнесените в сигнала факти бъдат потвърдени, че отговарят на обективната действителност:

             организира предприемането на последващи действия във връзка със сигнала, като за целта може да изисква съдействието на други лица или звена в структурата на Дружеството;

             предлага на Дружеството предприемане на конкретни мерки с цел преустановяване или предотвратяване на нарушението в случаите, когато такова е констатирано или има реална опасност за предстоящото му извършване;

             насочва сигнализиращото лице към компетентните органи, когато се засягат неговите права;

             препраща сигнала на органа за външно подаване на сигнали при необходимост от предприемане на действия от негова страна, като за препращането сигнализиращото лице се уведомява предварително; в случай че сигналът е подаден срещу работодателя на сигнализиращото лице, служителят, отговарящ за разглеждането на сигнала, насочва лицето към едновременно сигнализиране на органа за външно подаване на сигнали.

6.3. Най-малко веднъж на три години, служителите, отговарящи за разглеждането на сигнали,  правят преглед и анализ на правилата за вътрешно подаване на сигнали и за последващи действия по тях и на практиката по прилагането на Закона.

Отговорност при неизпълнение на задълженията на служителите, отговарящи за разглеждане на сигнала

6.4. Служителите, отговарящи за разглеждането на сигнали, носят административно-наказателна отговорност по реда на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения.

 

VII.         ОСНОВНИ ПРАВА НА ЗАЩИТА НА ЛИЦАТА, ПОДАВАЩИ СИГНАЛИ

Забрана за ответни действия

7.1. Забранява се всяка форма на ответни действия спрямо лицата, подаващи сигнал, имащи характера на репресия и поставящи ги в неблагоприятно положение, както и заплахи или опити за такива действия, включително под формата на:

             временно отстраняване, уволнение или прилагане на друго основание за прекратяване на  трудовото правоотношение;

             понижаване в длъжност или забавяне на повишение в длъжност;

             изменение на мястото или характера на работата, продължителността на работното време или намаляване на възнаграждението;

             отказ за осигуряване на обучение за поддържане и повишаване на професионалната квалификация на служителя;

             отрицателна оценка на работата, включително в препоръка за работа;

             прилагане на имуществена и/или дисциплинарна отговорност, включително налагане на дисциплинарни наказания;

             принуда, отхвърляне, заплашване за предприемане на ответни действия или действия, изразени физически, словесно или по друг начин, които имат за цел накърняване на достойнството на лицето и създаване на враждебна професионална среда;

             пряка или непряка дискриминация, неравностойно или неблагоприятно третиране;

             отнемане на възможност за преминаване от срочен трудов договор на трудов договор за неопределено време, когато служителят е имал законно право да му бъде предложена постоянна работа;

             предсрочно прекратяване на срочен трудов договор или отказ за повторно сключване, когато такова е допустимо по закон;

             вреди, включително за репутацията на лицето, по-специално в социалните мрежи, или финансови загуби, включително загуба на бизнес и загуба на доход;

             включване в списък, изготвен въз основа на официално или неофициално споразумение, в сектор или в отрасъл, което може да доведе до това лицето да не може да постъпи на работа или да не може да достави стока или услуга в този сектор или отрасъл (черен списък);

             предсрочно прекратяване или разваляне на договор за доставка на стоки или услуги, когато лицето е доставчик;

             прекратяване на лиценз или разрешение;

             насочване на лицето към извършване на медицински преглед.

Мерки за подкрепа

7.2. Лицата, на които се предоставя защита имат право на достъп до следните мерки за подкрепа:

             безплатни и достъпни информация и съвети относно процедурите и мерките за защита – предоставят се от КЗЛД;

             помощ пред всеки орган, необходима за тяхната защита срещу репресивни ответни действия, включително чрез надлежно съобщаване на факта, че имат право на защита по този закон – предоставя се от КЗЛД;

             правна помощ в наказателни, граждански, административни и в международни спорове по граждански дела, свързани със защитата на сигнализиращото лице във връзка с подадения от него сигнал или оповестената информация, в съответствие със Закона за правната помощ – предоставя се от Националното бюро за правна помощ;

             извънсъдебно разрешаване на презгранични спорове чрез медиация в съответствие със Закона за медиацията – предоставя се от медиатор, вписан в Единния регистър на медиаторите.

 

VIII.       ВЪНШНО ПОДАВАНЕ НА СИГНАЛ

8.1. Външното подаване на сигнали е устно или писмено съобщаване на информация за нарушение на компетентен държавен орган. Единен централен орган за външно подаване на сигнали е:

Комисията за защита на личните данни

Адрес: София 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2

Електронна поща: whistleblowing@cpdp.bg

 

IX.          ДРУГИ

8.2. Вътрешните правила за подаване и разглеждане на сигнали за нарушения, съгласно Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения влизат в сила от 04.05.2023г.

8.3. Информация, относно условията и реда за подаване на сигнали се предоставя на интернет страницата на ТЕХНОМАРКЕТ: www.technomarket.bg, както и на видно място в офисите и работните помещения.

 

Неразделна част от настоящите Вътрешни правила са:

1. Приложение №1 – Формуляр за регистриране на сигнали, съгласно образец, създаден от Комисия за защита на личните данни;

2. Приложение №2 - Регистър на подадените сигнали за нарушения, съгласно образец, създаден от Комисия за защита на личните данни;

Телефони и ТаблетиМобилни телефониAndroidiOSNO OSTrue Wireless слушалкиБезжични слушалкиАксесоари за мобилни телефониКалъфиПротекториЗарядниВъншни батерииVR очилаКабелиДруги аксесоариАксесоари за таблетиПротекториКалъфиТаблетиТВ, Аудио и ЕлектроникаТелевизоринад 85 "75 "_ 83 "60 "_ 65 "50 "_ 55 "43 "_ 49 "32 "_ 42 "до 32 "Всички телевизориПроекториСистеми за домашно кино & АудиоДомашно кино и саундбариDVD плейъриМини системиТонколони и ресивъриМултимедийни плеъриАудио аксесоариПерсонално аудио и електроникаMp3 плейъриРадиокасетофони със CDРадиочасовнициТВ АксесоариСтойки за стенаАнтениЦифрови тунериДистанционни управленияВидео кабелиДругиМузикални инструментиКитари и аксесоариУсилватели за китариЛаптопи, компютри и периферияЛаптопи и аксесоариЛаптопиРеновирани лаптопиGaming слушалкиЖични слушалкиЧантиРанициКабелиДругиSmart homeПринтери и скенериМастиленоструйни принтериЛазерни принтериЛазерни мултифункционални устройстваМастиленоструйни МФПФото принтериКонсумативи за принтериКомпютриМониториСофтуерSSDHDD & Flash USBПериферни устройстваМишкиКлавиатуриРутериСуичовеПодложки за МишкиРазклонителиPC колониАдаптериДругиДомакински ЕлектроуредиХладилнициС долна камераС горна камераSide By SideС една вратаХладилни витриниФризериВсички хладилнициПерални машиниПерални с предно зарежданеПерални с горно зарежданеПерални със сушилниВсички пералниСушилни машиниСъдомиялни машиниМикровълнови фурниУреди за вгражданеФурни за вгражданеПлотовеАбсорбатори за вгражданеСъдомиялни за вгражданеХладилници за вгражданеПерални за вгражданеПерални със сушилни за вгражданеМикровълнови фурни за вгражданеГотварски печки и абсорбаториЕлектрически печкиГазови печкиКомбинирани печкиМалки печкиАбсорбаториБойлериАксесоариЗа аспираториЗа миялниЗа фурни и плотовеЗа перални и сушилниЗа хладилнициДругиМалки ЕлектроуредиУреди за бебеУреди за кухнятаТостери и сандвич скариФритюрнициПасаториМиксериКухненски роботиХлебопекарниКани и филтри за водаМесомелачкиЕлектрически каниГрил & СкариБарбекюУреди за здравословно готвенеMulticookersКухненски везниМашини за вакуумиранеКотлониУреди за приготвяне на напиткиЕспресо машиниКафеавтоматиЕспресо машини с капсулиКафемашиниБлендериСокоизстисквачкиКафемелачкиКафеУреди за почистванеПрахосмукачки с торбаПрахосмукачки с контейнерПрахосмукачки роботВертикални прахосмукачкиПерящи прахосмукачкиПрахосмукачки за сухо и мокро почистванеРъчни прахосмукачкиВодоструйкиПарочистачкиМетачни машиниУреди за почистване на прозорциУреди за гладенеЮтииПарогенераториДъски за гладенеУреди за гладене с параУреди за домаДиспенсър за водаСушилнициШевни машиниАксесоариЗа кухнятаЗа кафемашиниЗа прахосмукачкаЗа ютии и парогенераториЗа шевни машиниДругиgloУреди за здраве и красотаГрижа за женатаФотоепилаториЕпилаториПреси за косаМаши за косаСешоариЕлектрически четкиДамски тримериДругиГрижа за мъжаСамобръсначкиМашинки за подстригванеТримериЕлектронни кантариГрижа за тялотоУреди за почистване на лицеМасажориЕлектрически четки за зъбиНакрайници за електрически четкиЗъбни душовеНакрайници за зъбни душовеЗа всичкиАксесоариКлиматици, уреди за отопление и грижа за въздухаКлиматициОтоплениеВентилаторни печкиСвободностоящи конвекториСтенни конвекториРадиаториГазови печкиЛъчисти и кварцови печкиЕлектрически каминиАксесоариГрижа за въздухаПречиствател за въздухаОвлажнител за въздухаОбезвлажнител за въздухКонсумативиВентилаториЗа баняСтандартниТермопомпиМодаДамски чанти и аксесоариДамски часовнициДамски чантиДамски портфейлиДамски бижутаБижута със скъпоценни камъниДамски ранициДамски слънчеви очилаАксесоари за косаКутии за бижутаДамски чадъриДамски шапкиЗлатни бижутаМъжки аксесоариПодаръчни аксесоари за мъжеМъжки слънчеви очилаМъжки часовнициМъжки чантиМъжки портфейлиМъжки шаловеМъжки коланиМъжки ранициМъжки шапкиМъжки чадъриКлючодържателиДамски дрехиДамски банскиДамски палтаДамски панталониДамски дънкиДамски блузиДамски тенискиДамско бельо и пижамиСутиениДамски бикиниСекси бельоДамски чорапогащиДамски чорапиПотници и бодитаДамски пижамиКомплекти бельоДамски обувкиДамски ботушиСникърси и кецовеДамски ботиДамски чехлиМъжки дрехиМъжки тенискиМъжко бельо и пижамиМъжко бельоМъжки чорапиМъжки обувкиМъжки маратонки и кецовеМъжки чехлиМъжки боти и ботушиДетски дрехиДетски тенискиДетски бодитаДетски панталониЯкета и грейки за децаДетски суитшъртиДетски блузиДетски чорапи и чорапогащиДетски обувкиДетски чехлиДетски аксесоариДетски аксесоариДетски часовнициДетски бижутаДетски слънчеви очилаДетски раници и чантиДетски шапки и козиркиЗдраве и КрасотаПарфюмиПарфюмиГрим и маникюрОснова за гримФон дьо тенКоректори за лицеПудра, руж, хайлайтърСпирали за миглиПродукти за оформяне на веждиМоливи за очи и очна линияЧервила и моливи за устниАпликатори и четки за гримНесесери за гримове и козметикаУреди за маникюр и педикюрЛакове за ноктиЛакочистители и продукти за грижа за ноктиКомплекти за маникюр и педикюрНожици за маникюр и фризьорствоНокторезачки и клещи за маникюр и педикюрПили за маникюр и педикюрКозметични огледалаКозметика и Продукти за лична грижаСеруми и терапия за лицеКремове за лицеПочистващи продукти за лицеКърпички и тампони за премахване на гримПродукти за брада и мустациЛубрикантиДезодоранти и АнтиперспирантиКремове и лосиони за тялоПродукти терапия за тялоУреди за лице и тялоПродукти за епилацияДуш геловеСапуниГъби за баняПяна и соли за ванаСлънцезащитни продуктиПродукти за след слънцеДезинфектантиГланцове и балсами за устниШампоани и балсами за косаМаски и терапия за косаБои за коса и оксидантиЧетки и гребени за косаИнтимна грижаПелени и абсорбиращо бельоАксесоари за бръсненеГел и пяна за бръсненеАфтършейвКозметични маслаМаски и пилинг за лицеДом и ГрадинаГрадинаБарбекюКомплекти градински мебелиГрадински столовеГрадински масиХамаци и ЛюлкиГрадински шезлонги и лаундж леглаГрадински пейки, дивани и фотьойлиГрадински чадъри и шатриБасейниГрадински огради и портиГрадински къщиГрадински шкафове за съхранениеРастения, луковици, семена и разсадВъглища и аксесоари за скараПокривала за басейнПрепарати за поддръжка на басейнАксесоари за басейнФилтри за басейнСаксииАксесоари за саксии и цветарнициПочва, торове и пестицидиГотвене и СервиранеТиганиТенджериТенджери под наляганеКомплект за готвене _ тигани, тенджери, капациТермоси и термочашиЧайнициМерителни съдовеПодноси за сервиранеПрибори за украса на десертиДъски за рязанеРендетаЦедкиРъчни сокоизтисквачки и пресиПлата за сервиранеГотварски прибориФорми за сладкиКухненски аксесоари за готвене и сервиранеБелачки за плодове и зеленчуциТочила за ножовеНожове и комплекти ножовеТермоустойчиви съдовеФилтри за кани за филтриранеЧашиКупиЧинииУреди за рязане и навиванеКутии за хранаФорми за ледБутилкиТочилкиПрибори за хранене и сервиранеТапи отварачки и тирбушониМелничкиКухненски термометриБуркани и капачкиКухненски ръкавициПанери и кутии за хлябПодложки за храненеПоставки за бутилкиЛедарки и щипки за ледПоставки за сушене на съдовеПодправяне и овкусяванеОтварачки за консервиКухненски ножициТави и форми за печенеКапаци за готварски съдовеКафеварки за котлонМебели и МатрациОфис столовеМатрациТоп матрациПротектори за матракПодматрачни рамкиЛеглаМебели за хол и библиотекиДиваниФотьойлиМасиСтоловеБюраЗакачалкиБарбарони и надуваеми креслаКорнизиДомашен ТекстилСпални комплектиВъзглавнициОлекотени завивкиОдеялаПликове, калъфки и чаршафиХалати за баняПостелки за баняИзтривалкиПокривки за масаДекоративни възглавнициПердета, завеси и драперииПокривки за мебелиДекорацииКоледни елхиКоледни лампичкиКоледни топки и украса за елхаКоледни гирляндиКоледни венциКоледни декоративни фигуркиКартиниДекоративни часовнициВази и декоративни купиДекоративни аксесоари и Арт предметиПепелнициИзкуствени растенияИкониСвещиАроматизатори за стаяПрограмируеми дифузериЩориПочистване и ПоддръжкаВлагоабсорбатори и овлажнителиДъски за гладенеСушилници за дрехиПочистващи препаратиКошове за пране и легениАксесоари за пране, сушене и гладенеЕлектрически сушилници за дрехиДомакински гъби и кърпиМетли, четки и моповеТорби за сметПочистващи препарати за съдовеДомакински фолиа и пликовеИнсектициди и репелентиУреди против насекоми, вредители и други животниКапаниПрепарати за дезинфекцияОрганайзери за дрехи и обувкиОрганизиране и съхранениеПрепарати за поддръжка на текстилПерилни препаратиКошове за отпадъци и пепелнициИграчки и Детски артикулиИгри и ИграчкиПлюшени играчкиПъзелиКонструкториСемейни игриБебешки кът за играВъртележки и играчки за кошара и количкаИграчки за сортиранеДрънкалкиИграчки за дърпане и бутанеИграчки за баняИнтерактивни играчки за бебета и децаМузикални инструменти за играДетски кухни за играДетски супермаркет за играДетски лекарски комплектиДетски работилници и масиДетски комплекти за почистване и аксесоариКуклиКъщи и мебели за куклиКолички и аксесоари за куклиКоли с дистанционно управлениеКоли без дистанционно управлениеИграчки строителни машиниДетски роботи с дистанционно устройствоДетски роботиДетски оръжия за играМаски и костюми за децаФигурки за играКолекционерски играчкиКолички и транспортни артикулиДетски триколкиБебешки количкиКомбинирани колички 2 в 1Комбинирани колички 3 в 1Модулни количкиДетски столчета за колаКолани за прохождане и бебешко кенгуруПроходилкиКошове и порт бебеТранспортни аксесоари за децаИгра на откритоЕлектрически коли и превозни средства за децаБаланс колела и коли за бутанеДетски къщи и палаткиДетски люлкиДетски батутиДетски пързалкиДетски площадки за игра и аксесоариХвърчила и летящи играчкиЛюлки баланс за децаПлажни артикули за децаИгри и спортни активности на откритоХоби играчкиМакети и Модели за сглобяванеЗа детската стаяМебели за детска стаяДетски матрациДетско спално бельоДекорации за детска стаяДетски килимиДетски нощни лампиАудио бебефониБебефони с камераСпални чували за бебета и децаВъзглавници, завивки и подложки за бебетаБебешки легла и кошариБебешки люлки и шезлонгиБебешко бънджиМаси за повиванеСистеми за сигурностВсичко за бебешкото храненеЕлектрически стерилизатори и уреди за хранаСтолчета за храненеСтерилизатори за микровълноваТермоси за бебетаБебешки шишета за храненеКомплекти шишета за хранене и аксесоариЗалъгалки и аксесоариПреходни чаши и аксесоари за бебетаПрибори и аксесоари за хранене на бебетаГрижа и хигиенаКозметика за бебета и децаЕлектрически Аспиратори за носАксесоари за детска грижаКорита и аксесоари за баняГърнета и седалки за тоалетниКърпи и халати за баняДетски термометриБебешки и детски кантари и метриПочистващи препарати и мокри кърпиЕлектрически ИнхалаториДетска дентална козметикаМайчинство и бременностЕлектрически помпи за кърмаМеханични помпи за кърмаАксесоари за кърменеОбразователни и креативни игриОбразователни игриКомплекти за оцветяване и рисуванеЛаптопи, таблети и гаджети за децаДетски занаятчийски играчкиПластилин и глинаСпорт и Свободно времеФитнесУреди за коремни пресиГребни тренажориМултифункционални фитнес уредиБягащи пътекиКростренажорВелоергометриГири и дъмбелиМалки фитнес уреди и АксесоариПостелки за упражненияФитнес ластициВъжета за скачанеМускулен електростимулаторКласически колани за отслабванеФитнес топкиКъмпинг артикулиАксесоари за караваниАксесоари за къмпинг и туризъмСъдове и прибори за къмпингДжобни ножове и малки инструментиМаси, столове и чадъри за къмпингПалатки за къмпингРолери, Тротинетки и СкейтбордовеРолериСкейтбордиКласически ТротинеткиВодни спортовеБански костюмиДъски за плуванеДъски за уиндсърфАксесоари за уиндсърфМаски и шнорхелиПлавнициАксесоари за водни спортовеОтборни спортовеСпортни топкиИндивидуални спортовеШах и таблаХилки за тенис на масаБоксЗимни спортовеШейниКуфари и Пътни чантиКуфариСпортни раници и саковеТуристически ранициСпортни аксесоариСпортни протектори за тялоСпортни очила и лещиЗащитни каски за спортСпортни ръкавициШейкъри и бутилкиВелосипеди, Екипировка и АксесоариПомпи за велосипедВелосипедиХранителни добавкиАминокиселиниИзгаряне на мазниниАзотни бустериВитамини и МинералиБарове и храниАнтиоксидантиЗдраве и тонусДетски спортни дрехи и обувкиДетски туристически обувкиДетски спортни якетаДетско спортно бельоДетски спортни панталониДамски спортни дрехи и обувкиДамски туристически обувкиДамски спортни блузиДамско спортно бельоДамски спортни клиновеДамски спортни панталониДамски спортни потнициДамски спортни тенискиДамски спортни суитшъртиДамски спортни якетаМъжки спортни дрехи и обувкиМъжки спортни екипиМъжко спортно бельоМъжки спортни якетаМъжки спортни суитшъртиМъжки спортни панталониМъжки спортни тенискиМъжки туристически обувкиМъжки спортни обувкиАвто и Направи си самИнструменти и електрическо оборудванеЕлектрически генераториВинтовертиПробивни машиниЪглошлайфи, шмиргели, полирмашиниЕлектрически триони и циркуляриКомпресориЗаваръчни апаратиПромишлени отоплителни уредиЕлектрически миксери и бъркалкиАксесоари и части за компресориБетонобъркачкиВибратори за бетонТрамбовъчни машиниОборудване за повдигане и транспортиранеИнструменти и уреди за измерванеМашини за рязане на плочки, фаянс и тухлиФрезиЕлектрически рендетаШлайф машиниАксесоари за шлайфане, рязане и пробиванеЕлектрически такериКомплекти инструментиПистолети за лепене и запояванеОрганайзери и съхранение на инструментиАкумулатори и зарядни устройства за електрически инструментиАксесоари за заваръчни апаратиЕкипировка за заваряванеЗащитни работни обувкиЗащитно работно облеклоЗащитни работни очила и предпазни шлемовеПневматични инструментиКлещиСтроителни колички и части за количкиЧукове, секачи, длетаОтверткиРежещи ръчни инструментиМенгемета и фиксиращи скобиКомплекти свредлаАксесоари за ръчни инструментиПистолети и системи за боядисване и мазилкаИнструменти и аксесоари за боядисване и измазванеСтроителни стълбиРаботни масиСпециализирано обзавежданеКлючове и комплекти ключовеСейфове и касети за ценностиГрадинска техникаВодоструйкиВерижни триониКосачки за треваЕлектрически тримери и храсторезиЛистосъбирачи, въздуходувки и шредериМоторни косиАератори и култиваториГреблаКонсумативи за градински машиниАксесоари и резервни части за верижни триониВодни помпиАксесоари за водни помпиГрадински маркучиБрадвиГрадински вилиГрадински лопатиЕлектрически ножициЕлектрически снегориниУреди за правене на виноХидрофориГрадински ножици и ножовеАксесоари за поливанеПръскачкиПистолети за поливанеКомплекти за поливанеОранжерии и парнициПокривала и аксесоари за оранжерииСанитарияВентилационни системиАксесоари за тоалетни чинииОгледала и мебели за баняДушове и душ комплектиАксесоари за баняКотли на твърдо гориво, печки и каминиАксесоари за радиаториФилтриращи системиСмесителиАксесоари за мивкиКухненски мивкиОсветление и ЕлектроматериалиКрушкиАплици и плафониериУдължители и разклонителиФенериПрожектори и работни лампиПодови лампиЛампиСпотовеПолилеи и пенделиГуми и ДжантиТасовеМасла и консумативиАнтифризЧистачки и аксесоариАвтомобилни добавкиТечност за чистачкиМасло за скоростна кутияМоторни маслаАвто аксесоариПрепарати за авто екстериорНапречни гредиАвтобоксКърпи, гъби и четки за почистванеПрепарати за авто интериорУреди за автомобилна диагностикаАроматизатори за автомобилАвтомобилни аксесоари, поставки и частиВетробрани и дефлекториАвтомобилна тапицерияАвтомобилни стелки и защита за багажникаАвтомобилни крушки и акумулаториАкумулаториАвтомобилни крушкиХоби и спортКонзолиPlayStationNintendoXboxИгриЗа PlayStationЗа NintendoЗа XboxЗа PCГейминг АксесоариВоланиГеймпадовеДругиЕкшън камери и аксесоариДроновеСмарт часовници и гривниE_bookЕлектрически колела, колела и аксесоариТротинетки и скутериПортативни колонкиРадиостанцииБатерии и зарядниФенериКъмпингФитнесКнижарница и офис консумативиУченически и канцеларски пособияПисалки, химикалки, тънкописциУченически раници и чантиДжобове за документиХартиени кубчета и лепящи листчетаПоздравителни картичкиПапки и класьориЛепила и тиксоМатериали за рисуванеТефтери, органайзери и календариТетрадкиГрафити, резерви и пълнителиМоливници и органайзери за бюроМоливи и острилкиОфис техника и оборудванеКалкулаториМедия за съхранениеЛаминаториДъски и средства за презентацииМашини за подвързванеУнищожители на документиЕргономични продуктиФото и ВидеоФотоапаратиЗа моментни снимкиDSLRMirrorless фотоапаратиКомпактни фотоапаратиКарти паметВидеокамериАксесоариЧантиСтативиЗа DSLRАвтоGPSВидеорегистраториCD и MP3 плейъриУсилвателиТонколони@HomeКухня и трапезарияСъдове за храненеПрибори за храненеСъдове за приготвяне на хранаНожовеЧашиГарафи и ДекантериКафе и чайТекстилАксесоариСпалняСпално бельоЗавивки и възглавнициДекоративен текстилБаняХавлиени кърпиХалатиКилимчета за баняРъкавици за баняДекорация и ароматиСвещиСвещнициАромати за домаАромати за колатаВази и платаДекорация за домаИзкуствени цветяЗа децатаВреме за храненеДекорация за детска стаяПодаръци за специални поводиСватбаРожден ден и юбилейКръщене и погачаВеликденСъдове за храненеКафе и чайТекстилАксесоариКоледаКоледна декорацияСъдове за храненеСъдове за приготвяне на хранаКафе и чайТекстилАксесоариСанитарияТоалетни чинииДушове и душ комплектиКухненски мивкиСмесителиФилтриращи системиАксесоари за баняКуфари и ранициЗоомагазинХрана и добавкиХрана за кучетаХрана за коткиБисквити и наградиАксесоариСъдове за храненеМебели и транспорт за домашни любимциЛегла възглавници и дюшеци за домашни любимциКлетки къщички кошари и кафези